niedziela, 16 sierpnia 2015

Tipitaka

Sutta o wprawieniu w ruch koła Dhammy.
Dhammacakkapavattana Sutta

Oto, co usłyszałem:
Kiedy Błogosławiony przebywał w Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w
Isipatana, tak przemówił do grupy pieciu mnichów:
"Sa dwie skrajnosci praktyki, którym nie oddaje sie ten, kto porzucił pospolite
życie. Jakie dwie?
Ta, która podaża ku zmysłowej przyjemnosci wobec zmysłowych obiektów:
pospolita, wulgarna, powszechna, prostacka, bezwartosciowa; i druga, która
podaża ku samoudreczeniu: bolesna, prostacka, bezwartosciowa. Unikajac tych
dwóch skrajnosci, Srodkowa Scieżka realizowana przez Tego Który Przeszedł,
rodzaca wizje, rodzaca wiedze, wiedzie do uspokojenia, do bezposredniego
poznania, do najwyższego Przebudzenia, do Nibbany.
Czym jest Srodkowa Scieżka realizowana przez Tego Który Przeszedł, która rodzac wizje, rodzac wiedze - wiedzie do spokoju, do bezposredniego poznania,
najwyższego Przebudzenia, do Nibbany?
Oto ta Szlachetna Osmioaspektowa Scieżka: własciwe rozumienie, własciwa
intencja, własciwa mowa, własciwe postepowanie, własciwe ¿ycie, własciwy
wysiłek, własciwa uważnosc, własciwe skupienie.
To jest Srodkowa Scieżka odkryta przez Tego Który Przeszedł, która - rodzac
wizje, rodzac wiedze - wiedzie do spokoju, do bezposredniego poznania, do
najwyższego Przebudzenia, do Nibbany.
Oto, mnisi, jest Szlachetna Prawda o Cierpieniu: narodziny sa cierpieniem,
starzenie jest cierpieniem, smierc jest cierpieniem; smutek, lament, ból, stres i
rozpacz sa cierpieniem; połaczenie z nielubianym jest cierpieniem, oddzielenie
od lubianego jest cierpieniem, nie otrzymanie upragnionego jest cierpieniem.
Krótko mówiac, Piec Zespołów Zapału jest cierpieniem.
Oto, mnisi, jest Szlachetna Prawda o Powstawaniu Cierpienia: to pragnienie,
które tworzy dalsze zradzanie, któremu towarzyszy namietnosc i zachwyt,
znajdujace rozkosz to tu, to tam, pragnienie zmysłowej przyjemnosci, pragnienie
stawania sie i pragnienie niebytu.
Oto, mnisi, jest Szlachetna Prawda o Wygasnieciu Cierpienia: całkowite
zanikniecie i wygasniecie, wyrzeczenie sie, zaniechanie, wyzwolenie, wyzbycie
sie tego własnie pragnienia.
Oto, mnisi, jest Szlachetna Prawda o Sposobie Praktyki Wiodacej do
Wygasniecia Cierpienia:
Jest nia ta Szlachetna Osmioaspektowa Scieżka: własciwe rozumienie,
własciwa intencja, własciwa mowa, własciwe postepowanie, własciwe ¿ycie,
własciwy wysiłek, własciwa uważnosc, własciwe skupienie.
Powstała wizja, powstał wglad, stało sie jasne i zrozumiałe, powstało we mnie
oswiecenie odnosnie rzeczy nigdy dotad nie słyszanych: Oto jest Szlachetna
Prawda o Cierpieniu. Ta Szlachetna Prawda o Cierpieniu jest do zrozumienia.
Ta Szlachetna Prawda o Cierpieniu została zrozumiana.
Powstała wizja, powstał wglad, stało sie jasne i zrozumiałe, powstało we mnie
oswiecenie odnosnie rzeczy nigdy dotad nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda
o Powstawaniu Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o Powstawaniu Cierpienia
wymaga zaniechania. Ta Szlachetna Prawda o Powstawaniu Cierpienia
uzyskała zaniechanie.
Powstała wizja, powstał wglad, stało sie jasne i zrozumiałe, powstało we mnie
oswiecenie odnosnie rzeczy nigdy dotad nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda
o Ustaniu Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o Ustaniu Cierpienia jest do
bezposredniego doswiadczenia. Ta Szlachetna Prawda o Ustaniu Cierpienia
została bezposrednio doswiadczona.
Powstała wizja, powstał wglad, stało sie jasne i zrozumiałe, powstało we mnie
oswiecenie odnosnie rzeczy nigdy dotad nie słyszanych: Oto Szlachetna Prawda
o Sposobie Praktyki Wiodacej do Ustania Cierpienia. Ta Szlachetna Prawda o
Sposobie Praktyki Wiodacej do Ustania Cierpienia jest do praktykowania. Ta
Szlachetna Prawda o Sposobie Praktyki Wiodacej do Ustania Cierpienia została
wypraktykowana.
I tak, o mnisi, jak długo ta wiedza i wizja - wraz ze swymi trzema nawrotami i
dwunastoma aspektami odnoszacymi sie do tych Czterech Szlachetnych Prawd,
nie była prawdziwie czysta, nie twierdziłem, że miało miejsce Przebudzenie w
kosmosie zamieszkanym przez dewy, mary i bogów przez medrców i kapłanów,
przez szlachetnych i zwykłych ludzi.
Lecz kiedy ta wiedza i wizja - wraz ze swymi trzema nawrotami i dwunastoma
aspektami odnoszacymi sie do tych Czterech Szlachetnych Prawd, stała sie
prawdziwie czysta, wtedy ogłosiłem bezposrednie przebudzenie do własciwego,
najwy¿szego Przebudzenia w kosmosie zamieszkanym przez dewy, mary i bogów, przez medrców i kapłanów, przez szlachetnych i zwykłych ludzi.
Wiedza i wizja powstała we mnie:
Nie wymuszone jest moje Wygasniecie. Oto ostatnie narodziny. Nie ma
dalszego powstawania."
To rzekł Błogosławiony. Usatysfakcjonowanych pieciu mnichów rozkoszowało
sie słowami Błogosławionego. A kiedy wyjasnianie miało miejsce, powstało w
Czcigodnym Kondannie prawdziwie czyste, nieskalane widzenie Dhammy:
cokolwiek musi powstawac, to również sie rozpada.'
Kiedy Błogosławiony wprawił w ruch Koło Dhammy, ziemskie dewy zakrzykneły:
"W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w
ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie mo¿e zostac zatrzymane przez
kapłanów czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we
wszechswiecie."
Usłyszawszy głos ziemskich dew, dewy Czterech Królewskich Niebios podjeły
okrzyk: "W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony
wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie mo¿e zostac zatrzymane
przez kapłanów czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we
wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Czterech Królewskich Niebios, dewy Trzydziestu Trzech
Niebios podjeły okrzyk:
"W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w
ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie mo¿e zostac zatrzymane przez
kapłanów czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we
wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Trzydziestu Trzech Niebios, Yama dewy podjeły okrzyk:
"W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w
ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie mo¿e zostac zatrzymane przez
kapłanów czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we
wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Yama, Tusita dewy podjeły okrzyk: "W Varanasi w
Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe
Koło Dhammy, które nie może zostac zatrzymane przez kapłanów czy medrców,
dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Tusita, dewy Nimmanarati podjeły okrzyk: "W Varanasi w
Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch doskonałe
Koło Dhammy, które nie może zostac zatrzymane przez kapłanów czy medrców,
dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Nimmanarati, dewy Paranimmita-vasavatti podjeły
okrzyk: "W Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony
wprawił w ruch doskonałe Koło Dhammy, które nie może zostac zatrzymane
przez kapłanów czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we
wszechswiecie."
Usłyszawszy głos dew Paranimmita-vasavatti, Brahmy podjeły okrzyk: "W
Varanasi w Schronieniu Zwierzyny w Isipatana, Błogosławiony wprawił w ruch
doskonałe Koło Dhammy, które nie mo¿e zostac zatrzymane przez kapłanów
czy medrców, dewy, mary, bogów lub kogokolwiek we wszechswiecie."
W tym momencie, ten okrzyk dotarł aż do swiata najwyższych bogów. Cały
dziesiecio tysieczno poziomowy kosmos zadrżał, gdy bezmierna swiatłosc
rozlała sie po nim, przewyższajac blask dew.
Wtedy Błogosławiony ogłosił: "Tak wiec naprawde wiesz, Kondanna, naprawde
wiesz!"
W taki oto sposób Czcigodny Kondanna zdobył miano "Wiedzacy Kondanna ".



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz